Instagram statistieken

Niets geeft zoveel voldoening als zien dat wat je doet, je ook goed doet. Dat gevoel krijg je als je je Instagram statistieken raadpleegt en bevestigd krijgt dat je account groeit en je interactie toeneemt.

Je kan je Instagram statistieken raadplegen als je een bedrijfs- of makersprofiel hebt. Doe dit eerst even voor je verderleest (ga naar Instellingen, account en stap over van een persoonlijk account naar een bedrijfsaccount).

Wat zijn nu die Instagram statistieken?

Het is een eigen tool van Instagram die je gebruikt om je bezoekers beter te begrijpen en te analyseren. Waarom de ene post het beter heeft gedaan dan de andere, wanneer je volgers online zijn, welke Story het goed doet. . .

Met deze kennis kan je je strategie aanpassen (of verderzetten) en je geïnteresseerden nog betere- en meer informatie geven.

 

De statistieken op Instagram zijn heel goed te begrijpen.

Ik lijst graag de punten even voor je op.

◽ Overzicht.

Dit is het eerste wat je te zien krijgt als je op de ‘statistieken’ button drukt. De overzichten worden berekend per 7 dagen. Het bereik, interactie met inhoud en het totaal aantal volgers worden hier weergegeven.

◽ Bereikte accounts.

  • Weergaven: De statistiek ’Weergaven’ staat voor het aantal keer dat je posts zijn weergegeven. Maw, al wat je te zien krijgt wanneer je scrolt.
  • Bereik: De statistiek ‘Bereik’ geeft het aantal unieke Instagram accounts weer dat je berichten en verhalen heeft bekeken.Blijf je stilstaan bij een bericht doordat het je aandacht trekt en je het grondig bekijkt, de content leest, de foto vergroot, de collage doorbladert, dan spreek je over bereik.
  • Accountactiviteit: deze statistiek staat voor het aantal profielbezoeken, het aantal keer er iemand via Instagram naar je website heeft doorgeklikt, de route beschrijving heeft opgezocht en wie er via Instagram een mailtje naar je heeft gestuurd.

◽ Interactie met je inhoud.

Deze statistiek laat zien hoeveel interactie er was met je posts, Stories en video’s. Hier kan je de Likes, commentaren, deelacties op je Stories, het aantal posts die je volgers bewaard hebben. bekijken en analyseren. Deze cijfers zijn handig om te zien hoe je posts bij mensen aankomen en wat je volgers bevalt.

◽ Berichten.

De statistiek ‘berichten’ geeft elk bericht afzonderlijk weer. Hier kan je per 7 dagen, per maand, per jaar de beste posts kwa bereik, likes, weergaven, interactie bekijken, maar ook het doorklikken naar de website, routebeschrijving… komen per bericht aanbod. Op deze manier kom je te weten welke post het best gewerkt heeft en hoe je deze strategie kan doorvoeren naar de toekomst toe.

◽ Stories.

De statistieken ‘Stories’ werken op dezelfde manier als die van de berichten, maar wel over 14 dagen ipv 1 jaar.

◽ Volgerspecificatie.

Een belangrijke statistiek om te weten te komen wanneer je volgers online zijn en wanneer je best je volgende post plaatst. Is dit om 8u ‘s ochtends of toch eerder om 21u ‘s avonds. Alles hangt af van wanneer ‘jouw’ doelgroep online is.

 

Bekijk je statistieken minstens 1 keer per maand of per 14 dagen als je regelmatig Stories plaatst. Pas op die manier steeds je contentplanning aan, je zal zien dat het helpt.

 

Wil je toch ook nog alternatieve Instagram-analyse tools gebruiken, raad ik je

Iconosquare, Hootsuite, Buffer, Later en Creator Studio van Facebook aan. Deze geven je een nog betere kijk op ‘jouw’ Instagram account.

 

Heb je hierover nog vragen, contacteer me voor een online- of offline consult. Ik help je graag verder.

 

Onze laatste blogs

De kracht van inboundmarketing voor KMO en retail
Slimme context marketing: Succesvolle tips voor KMO's en Retail
Social Media voor KMO's: Het belang van effectieve online Aanwezigheid
Voordelen van social media marketing uitbesteden
Social Media trends 2024: Wat jij moet weten! 🌐
Hoe je bedrijf online laten uitblinken? De kracht van social search