Hoe stel je Instagram Shopping in?

Het opzetten van Instagram Shopping is een geweldige manier voor webstores om producten onder de aandacht te brengen en online verkoop te stimuleren.

Volg deze 6 stappen om een Instagram-winkel op te zetten.

1/ Controleer of je in aanmerking komt.

Om aan de slag te gaan met een Instagram winkel, moet je bedrijf aan de volgende deelnamevereisten voldoen:

  1. Je bedrijf bevindt zich in een ondersteunde markt
  2. je bedrijf heeft een product dat in aanmerking komt bij Instagram
  3. Je bedrijf voldoet aan de handelsovereenkomst en het handelsbeleid van Instagram
  4. je beschikt over webstore die je kan linken aan de productcatalog van Facebook.

2/ Zorg voor een bedrijf of makersaccount.

Om een Instagram shop aan te maken moet je een Instagram bedrijfsaccount aanmaken. Dit leg ik je graag uit in de gratis masterclass ‘Profielpagina op Instagram

3/ Verbind je bedrijfsaccount met je Facebook pagina en koppel dit aan een business manager van Facebook.

Volg deze stappen om je Instagram-bedrijfsaccount aan een Facebook-pagina te koppelen :

  1. Ga naar het Instagram-profiel van je bedrijf
  2. Selecteer “Profiel bewerken”
  3. Selecteer in het gedeelte ‘Openbare bedrijfsinformatie’ de optie ‘Pagina’
  4. Verbind je Facebookpagina
  5. Als je geen Facebook-pagina hebt, selecteer je “Maak een nieuwe Facebook-pagina”

4/ Upload je productcatalog.

Instagram Shop vereist dat je een productcatalogus hebt, een lijst met al je producten, inventaris en beschrijvingen.

Er zijn twee manieren om een ​​productcatalogus aan je zakelijke Instagram-account te koppelen:

  1. Catalog Manager (de “doe het zelf”- methode die je in Facebook Business Manager vindt)
  2. E-commerceplatformpartner (een integratie via een van de gecertificeerde e-commerceplatformpartners, zoals Shopify of WooCommerce . . .)

5/ Accountbeoordeling.

Nadat je een productcatalogus aan je Instagram heeft gekoppeld, moet je je account ter beoordeling indienen door deze stappen te volgen:

  1. Ga naar het Instagram-profiel van je bedrijf en tik op het menupictogram
  2. Selecteer “Instellingen”.
  3. Meld je aan om te winkelen
  4. Volg de stappen om je account ter beoordeling in te dienen.
  5. Ga op elk moment naar “Winkelen” in je “Instellingen” om je status te controleren.

OPMERKING: Accountrecensies duren doorgaans een paar dagen, maar kunnen soms langer duren.

Sommige bedrijven krijgen mogelijk een melding dat er aanvullende informatie nodig is om het eigendom van je website te bewijzen. Als je deze melding ontvangt, volg je deze stappen om een domeinverificatieproces te voltooien en je account ter beoordeling in te dienen.

6/ Schakel het winkelen in.

Zodra je account is goedgekeurd, kan je  winkelfuncties inschakelen .

  1. Ga naar het Instagram-profiel van je bedrijf en tik op het menupictogram.
  2. Selecteer “Instellingen”.
  3. Tik op “Zakelijk” en tik vervolgens op “Winkelen”.
  4. Selecteer de “productcatalogus” die je aan je account wilt koppelen.
  5. Selecteer “Gereed”.

OPMERKING: Als je Shopping niet in je instellingen ziet staan, wordt je account waarschijnlijk nog beoordeeld of is het niet goedgekeurd voor Instagram Shopping.

Je Instagram-winkel verschijnt automatisch op je Instagram-profielpagina.

Hoe te verkopen op de Instagram Shop 

Zodra je Instagram Shopping hebt ingesteld, verschijnt er een nieuwe knop ‘Winkel bekijken’ op de Instagram-profielpagina van je bedrijf.

Vanaf hier kunnen bezoekers door je producten bladeren, tikken voor meer informatie en geleid worden naar je website waar ze dan je producten kunnen kopen.

Een groot voordeel van de Instagram productcatalogus is dat je in je posts, Stories, IG Live en gidsen de producten die je er te zien krijgt kan taggen.

Bovendien kunnen bedrijven met een Instagram-winkel een “swipe-up”- link toevoegen die kijkers naar hun winkel leidt, zelfs als ze nog geen 10.000 volgers hebben.

Ben je overtuigd? Zet dan een webshop op, of verbind je webstore met Instagram en ga aan de slag.

Vergeet niet dat een goeie contentstrategie nog steeds het belangrijkste is voor jouw online succes.

 

Een hele boterham . Heb je hier vragen over?

Boek een ‘boost je online zichtbaarheid’ coaching call in of een social media consultancy en ik help je graag verder.

Onze laatste blogs

Waarom consistentie op social media belangrijk is voor je zichtbaarheid
Het algoritme en hoe werk je er best op in.
Is social media een goede tool om een community voor je merk op te bouwen?
Blijf een stap vooruit op Instagram door up-to-date te blijven voor blijvend succes.
Versterk je merkidentiteit met social media: Deel je verhaal, visie en waarden om een unieke merkbeleving te creëren
De kracht van inboundmarketing voor KMO en retail