Inspelen op het algoritme

Ik geef je in deze blog 6 manieren om in te spelen op het Instagram-algoritme.

Heb jij al van het algoritme gehoord en weet jij ook precies wat het betekent?

Voor diegene die graag nog even een verduidelijking willen?

Wel, het algoritme is een automatische nieuws-feed- filter die bepaalt wat jij op je social media kanalen te zien krijgt.

M.a.w., waar jij interesse in hebt, zal Instagram je tonen. Je kan bijvoorbeeld heel duidelijk zien waar jij de laatste tijd interesse in hebt gehad aan de zoekfunctie op Instagram. Ben je bijvoorbeeld op zoek geweest naar gezonde voeding en meer bepaald een koolhydraatarm dieet ? Dan zal het algoritme je meer posts met gerechten, tips en tricks geven rond gezonde voeding.

Als jij als social media marketeer je producten of diensten bij jouw doelgroep wil krijgen kan je met volgende 6 tips meer voordeel halen uit het Instagram- algoritme.

1/ Wees consistent in je niche.

Het Instagram-algoritme leert constant van je. Elk bericht dat je deelt, elke hashtag die je gebruikt en elke betrokkenheid die je maakt, geeft het algoritme een indicatie van waar je account over gaat. Hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit haalt. Met dit in gedachten is consistent zijn in je niche een goeie manier om op het algoritme in te spelen. Hoe makkelijker dat het algoritme je account en de inhoud kan categoriseren, des te groter is de kans dat je berichten weergegeven worden voor gebruikers die interesse hebben in je niche.

2/ Check je statistieken en deel je posts op het moment dat je volgers het meest actief zijn.

Een andere manier om je prestaties te verbeteren met het Instagram-algoritme, is door te posten wanneer je volgers het meest actief zijn. Dit vergroot de kans op interactie, opmerkingen, posts die bewaard worden én vind ik leuks. Deze betrokkenheid is een grote indicator voor het Instagram-algoritme. Check dus zeker je statistieken, vóór je je online planner invult.

3/ Voeg een call to action toe aan zoveel mogelijk berichten.

Een van de belangrijkste manieren om op het Instagram-algoritme in te spelen, is interactie. Dit krijg je door een sterke call to action te plaatsen. Dit kan al door een simpele vraag te stellen of om je volgers te vragen het bericht te bewaren voor later.

4/ Gebruik relevante hashtags.

De zoekfuncties van Instagram zijn in de loop der jaren misschien geëvolueerd, maar de bescheiden hashtag is nog steeds een grote speler als het gaat om het categoriseren van je inhoud. Zorg ervoor dat je hashtags relevant zijn voor jouw business. Heb je een Nederlandstalig doelpubliek, gebruik dan ook Nederlandstalige #’s. Ga voor hashtags met een gezond aantal berichten en geen oververzadigde berichten. Alles tussen 10K en 250K geeft je inhoud de beste kans om gezien te worden.

5/ Maak gebruik van nieuwe Instagram features.

Een van de grootste manieren om op het Instagram-algoritme in te spelen, is door de nieuwe features zoals vb Reels en Instagram gidsen te gebruiken. Omdat deze nog niet zoveel gebruikt worden als posts en Stories heb je meer kans sneller gezien te worden en het algoritme haar werk te laten doen.

6/ Plaats regelmatig Stories met stickers om de betrokkenheid te vergroten.

Interacties zijn een enorme indicator voor het Instagram-algoritme en Instagram Story-stickers zijn één van de snelste en gemakkelijkste manieren om je betrokkenheid te vergroten.

Poll , emoji-schuifregelaar en quizstickers zijn leuk en hebben een zeer lage toegangsdrempel, waardoor ze snel tot interactie met je volger kunnen overgaan. Vraagstickers kunnen dan weer een goeie manier zijn om DM-gesprekken te voeren en leads te vergaren.

 

Probeer zeker deze 6 tips al een keertje uit en speel op die manier sneller in op dat Instagram-algoritme.

Weet wel dat de beste manier om te groeien is met je online zichtbaarheid via Instagram is waardevolle content te brengen en je volgers te inspireren, informeren, overtuigen en te entertainen.

Heb je hier nog vragen over? Boek dan snel die ‘boost je online zichtbaarheid’ coaching call of ga in één keer voor het 1 op 1 social media marketing traject en laat je gedurende 3 of 6 maanden begeleiden.

Je zal zien dat het helpt.

Onze laatste blogs

De rol van Instagram in moderne marketingstrategieën voor KMO's en retailers
Waarom social media uitbesteden een goed idee is.
Zet Meta advertising slim in en druk niet zomaar op de promoot knop.
Instagram veranderingen
De beste tijd om te posten op je social media kanalen
Een carrousel op Instagram zorgt voor veel meer bereik