Likes verbergen en opmerkingen uitschakelen op Instagram

Het heeft even geduurd maar sinds gisteren kan je de likes op je Instagram posts verbergen en de opmerkingen uitschakelen.

Je doet dit heel eenvoudig.

Ga naar de post waarvan je de likes wil verbergen op je Instagram account. Druk op de 3 puntjes rechts bovenaan en daar komt het lijstje met verschillende opties. Op de derde lijn staat: ‘aantal vind ik leuks verbergen’ en op de vierde lijn staat ‘opmerkingen uitschakelen’. Pas dit aan per post en beslis zelf over je likes en opmerkingen.

Twee jaar geleden al werd dit aangekondigd en toch heeft het even geduurd vooraleer deze tool in gebruik werd genomen. De meningen waren in het begin erg verdeeld.

  • Zo waren influencers niet echt opgezet met de aanpassing. Hun verdienmodel hangt hier vaak vanaf.
  • Velen waren hier wél erg positief over. Geen enkele post gaat enkel en alleen om likes. Het belangrijkste is nog steeds de juiste content die je deelt. Je hoeft niet te liken omdat anderen dit doen, maar like omdat jij de post oprecht belangrijk voor je vindt.

Ondertussen kunnen we dus zowel op Facebook als Instagram onze likes verbergen.

Facebook/Instagram heeft verschillende redenen om de likes te verbergen.

  1. De gebruiker de controle geven door het verbergen optioneel te maken. Maw, door de gebruiker zelf te laten beslissen of de likes of opmerkingen zichtbaar zijn.
  2. De strijd om populariteit eindigt hier. Het aantal likes per posts is voor velen een manier om erbij te horen. Er zijn Instagram- en Facebook gebruikers die hiervoor ver kunnen gaan met soms zware gevolgen.
  3. Beter voor startende gebruikers op socials. Als je nieuw bent op Instagram en/of Facebook en je wil organisch groeien kan het in het begin vervelend voelen niet zoveel likes te hebben. Hiervoor kan je eventueel de likes verbergen.

Weet wel dat de groei van je account en de online groei van je onderneming niet gebaseerd is op ‘likes’ alleen. Alles draait om bereik, betrokkenheid, interactie en waarde leggen in je posts.

betrokkenheid

Je maakt van je volgers je klanten door de informatief, overtuigend, inspirerend en af en toe ook entertainent te zijn.

De informatie die je verstrekt en de overtuiging die jij in je posts legt geven je volger de kans om met jou samen te werken. Of je nu een product of een dienst verkoopt, veel draait om vertrouwen, kwaliteit en service. Én dat is het allerbelangrijkst.

Hierdoor zal je van je volgers je fans maken en uiteindelijk je klanten.

Wil jij hierover meer informatie krijgen of wil jij sneller op de hoogte worden gehouden van de nieuwe features en tools die social media kanalen zoals Instagram en Facebook in gebruik nemen?

Boek een ‘Coaching call’ van anderhalf uur en ga aan de slag om de online zichtbaarheid van he bedrijf te vergroten.

Onze laatste blogs

Slimme context marketing: Succesvolle tips voor KMO's en Retail
Social Media voor KMO's: Het belang van effectieve online Aanwezigheid
Voordelen van social media marketing uitbesteden
Social Media trends 2024: Wat jij moet weten! 🌐
Hoe je bedrijf online laten uitblinken? De kracht van social search
Zet Meta advertising slim in en druk niet zomaar op de promoot knop.