De beste tijd om te posten op je social media kanalen

Eén van de belangrijkste onderdelen van je social media strategie is je social media planning.

Wanneer plaats je welke post op wel kanaal? En hoe krijg je het grootste bereik?

Uit het Nationale Social media onderzoek van begin dit jaar bleek dat we per dag gemiddeld meer dan 10 minuten meer op socials aanwezig waren dan vorig jaar.

Maw: socials zijn zeker nog steeds een must om in te zetten.

Maar wanneer zijn die gebruikers nu online en hoe zorg je dan voor die interactie en betrokkenheid van je volgers?

In de eerste plaats kan je al veel te weten komen door de statistieken van de social media kanalen te raadplegen. Die geven aan wanneer je volgers actief zijn en wanneer je dus best post.

Voor elk account is de tijd anders wanneer je moet posten.

Neem nu bijvoorbeeld moeders met kinderen. Die kan je makkelijker bereiken op woensdag namiddag wanneer ze wachten op de kids tijdens het voetbaluurtje of de muziekles. Heb je een kinderkledingwinkel, dan zal de beste tijd wellicht woensdag tussen 14u en 17u zijn.

Een ander voorbeeld zijn amateur wielrenners. Die zal je hoogstwaarschijnlijk niet makkelijk bereiken op zondag voormiddag want dan zitten die met ze’n allen op de fiets. Heb je een fietswinkel? Plan dan zeker geen posts in op zondag om 9u.

Deze veronderstelling is uiteraard niet de maatstaf. Je zal elk account apart moeten bekijken en volgens de uren wanneer jouw volgers online zijn je berichten inplannen.

Ben jij een ondernemer en wil jij meten en weten?

Check zeker mijn Instagram online cursussen want daar leg ik haarfijn uit hoe je Instagram op een strategische manier kan inzetten al marketingtool. En daar komt natuurlijk ook de social media planning uitgebreid aanbod.

Onze laatste blogs

Instagram veranderingen
5 redenen waarom social media marketing belangrijk is voor je onderneming
10 waardevolle tips om je bereik op social media te vergroten.
5 tips voor de juiste branding kleuren in je bedrijf
5 tips om de tone of voice van je bedrijf juist te zetten
5 redenen waarom je Instagram inzet voor retail