Tone of voice & storytelling in je online marketing
In de laatste 10 jaar heeft onze marketing een heel andere wending gekregen.
- Van offline naar online
- Van rechtstreekse verkoop naar een relatie aanknopen met je volgers
- Van hardselling naar storytelling.
Een verandering van tone of voice om het zo mooi te zeggen.
Wat is nu die tone of voice?
Wel, het is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met haar of zijn doelgroep. Dus letterlijk de stem van de organisatie.
Een voorbeeld hiervan is om ervoor te kiezen om je doelgroep aan te spreken met “je”.
Niet meer rechtstreeks verkopen, maar je klanten/leads/volgers vooruit helpen met waardevolle content.
Content die je informeert, inspireert, overtuigt en entertaint.
Geen saaie meldingen meer waarin je enkel het product of dienst en de prijs vermeldt, maar wel waardevolle content waarin jij iemand helpt, een probleem oplost of iemand inspireert zodat die persoon helemaal voor je product of dienst kiest.
Waardevolle content in de vorm van storytelling.
Denk aan een verhaal dat indruk op je heeft gemaakt, een film een documentaire, een social media post of zelfs een podcast.
Waarom?
Omdat het emoties bij je losmaakt, een oplossing biedt voor je probleem.
Of gewoon omdat het je inspireert.
Jouw waardevolle content zit in feite niet anders in elkaar dan je favoriete film, podcast.
Het bevat
- hoofdpersonen (jij, je klanten/volgers)
- een probleem waar je klant mee struggelt
- een reeks gebeurtenissen die tot de climax leidt (je weg naar de oplossing van dat probleem) en de climax zelf (de lancering van je product of dienst).
- Bovendien dient het verhaal een soortgelijk doel: het laat de lezer of kijker achter met een bepaald gevoel.
- Een gevoel dat ze net op dat moment nodig hebben.
Als je dat eenmaal beseft, hoef je je niet te laten beperken door wat een (brand)story zou moeten zijn, maar kun je het verhaal schrijven dat je wilt.
Er zijn niet echt regels, maar wel heel veel richtlijnen die ervaren storytellers volgen om de aandacht van het publiek te trekken en vast te houden.
Wees dus niet bang om buiten de lijntjes te kleuren en kleur die van je doelgroep. Want zij hebben ‘jou’ nodig. Jij, die hen kan helpen.
Ga dus niet meer over het product of dienst + prijs, maar voor het oplossen van een probleem waar jouw klant/lead mee worstelt.
Wil jij geholpen worden met hoe jij je dienst of product kan overbrengen in je online marketing?