Social media uitbesteden? 7 redenen waarom je het best doet!
Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. We staan ermee op en gaan ermee slapen. Zeker de jongere generatie Zen en Alfa gebruiken het als leidraad voor bijna álles.
Daarom is het als onderneming belangrijk in te zetten op social media marketing. Want deze generaties bepalen het koopgedrag nu en in de toekomst.
Je hoeft zeker niet overal je steentje te leggen. Het is beter je te focussen op 2 of max 3 kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is.
Hoe begin je nu aan social media marketing en wat heb je ervoor nodig?
Vaak begin je als ondernemer met het opstarten van de kanalen: Facebook, Instagram en ook wel LinkedIn. Je start een pagina en account op en begint te posten. Er komt wat reactie op met een paar likes van familie en vrienden, maar daar blijft het dan ook bij.
Je wordt ontmoedigd en door de drukte in je zaak vergeet je al eens te posten. Je staat er niet bij stil en beseft na een tijdje dat je account en pagina niet groeien, je geen reacties krijgt, er niemand je posts ziet en deze marketing strategie je niet vooruit helpt.
Toch weet je dat het belangrijk is online zichtbaar te zijn en dat social media een belangrijk onderdeel is geworden van je online marketing.
Besteed daarom je social media marketing uit en laat het beheer over aan een professional. Iemand die op een consistente manier en met de juiste strategie je bedrijf online op de kaart zet.
5 redenen waarom je je socials best uitbesteed.
1/ Tijd
Als ondernemer weet je als geen ander dat je vaak tijd te kort komt. Of de tijd die je overhoudt het liefst besteed aan ontspanning. Een social media post plaatsen vraagt tijd en effort. Wat zal ik plaatsen? Welke (waardevolle) content én gepaste foto neem ik het beste?
Voor je het goed en wel doorhebt ben je een hele zondag voormiddag aan het werk voor 2 of 3 posts. M.a.w., dan heb je nog maar voor een paar dagen content. Op socials moet je consistent en consequent posten en kom je met 2 posts niet ver.
2/ Professionele pagina’s en accounts
Het belangrijkste online marketing kanaal is je website. Daar zijn we het algemeen over eens. Maar je website is een marketingtool die je moet bezoeken. Daarmee bedoel ik, die kom je zomaar niet tegen terwijl je scrolt. Dat gebeurt wel met je socials. Maak daarom van je social media kanalen de visitekaartjes van je bedrijf. Vul de profielpagina op Instagram en de info op Facebook/LinkedIn professioneel in. Vertel in 150 tekens op IG waarvoor je bedrijf staat en eindig met een call to action (een link naar je website bijvoorbeeld)
3/ Waardevolle content
Maak niet snel snel een post of story, maar ga voor de waardevolle content. Berichten waar je volgers iets aan hebben en waarmee je hun probleem oplost. Informeer, overtuig, inspireer en entertain. En breng dit in een verhaal dat je doelgroep gebruikt. Maak zeker gebruik van hashtags in een Instagram post, maar plaatst het niet als content en wel als link.
4/ Consistentie
Je effort moet lonen. De posts die je gemaakt hebt moeten niet alleen waardevol zijn, maar ook opvallen in de menigte. (H)erkenbaarheid is erg belangrijk. Zorg ervoor dat je (h)erkend wordt en afbeeldingen post die voor een wauw effect zorgen. Wist je dat een persoon die op socials aanwezig is al na 2 sec. beslist of hij of zij de post zal lezen? Maak daarom gebruik van je branding kleuren, herkenbare visuals en doe dit op een consistente manier.
5/ Consequentie
Post met een regelmaat. Niet vandaag 4 posts en pas binnen 14 dagen opnieuw. 2 tot 4 posts per week is top. Zorg dat je kan inspelen op het algoritme zodat je waardevolle posts getoond worden aan mensen die er interesse in hebben. Het algoritme is een automatische nieuwsfeedfilter die constant op zoek is naar informatie die het kan doorspelen naar geïnteresseerden. Door op regelmatige en de juiste tijdstippen te posten zal je content worden getoond aan de juiste mensen.
6/ Post op het juiste tijdstip
Niets is zo vervelend dan content die niet gezien wordt, verdwijnt in de menigte en waarbij je moeite helemaal voor niets is geweest. Check daarom heel regelmatig je statistieken en plaats enkel wanneer je volgers online zijn. Dat kan verschillen van account tot account en van dag tot dag. Wist je dat een Instagram post slechts door 10% van je volgers wordt gezien en bij Facebook slechts 2 à 3%? En dat een post die niet opgepikt wordt (geen betrokkenheid creëert) slechts 2 tot 3 uur zichtbaar is?
7/ Branding
(H)erkenbaarheid is niet alleen je gezicht regelmatig op de socials zetten, want zo herkennen ze je. Maar ook je huisstijl is een belangrijk topic dat zeker niet over het hoofd mag gezien worden. Je moet niet persé met grids of speciale lay-outs gaan werken. Zorg ervoor dat je branding opvalt. Gebruik steeds dezelfde kleuren en lettertypes in je visuals en maak ze een mooi geheel met je website.
Conclusie
Deze 7 redenen duiden aan dat social media marketing niet iets is van vlug even, of af en toe. Je kan op een eenvoudige manier je naamsbekendheid enorm vergroten, maar het vraagt tijd, expertise en werk. En de tijd spendeer je als ondernemer liever in je corebusiness. Investeer daarom in een goeie social media manager of beheerder die de social media marketing van je overneemt.
Voor meer info kan je terecht op mijn social media beheer pagina . Heb je interesse, boek dan je intake gesprek zodat we snel van start kunnen gaan.