Hoe schrijf je goede social media berichten?

Vaak zijn we bezig met het plaatsen van mooie beelden op onze social media kanalen en besteden we weinig tijd aan de content.

Uiteraard zijn de foto’s en video’s van heel groot belang want zij bepalen binnen 1 à 2 seconden of we stilstaan bij de post ja dan nee.

Toch wordt het belang van social media teksten vaak onderschat. Hieronder een aantal tips om goede teksten te schrijven voor social media.

 

1/ Wat wil je bereiken met je tekst?

Om het doel te bepalen moet je de vraag stellen : ‘Wat wil je de lezer meegeven en wat wil je dat hij of zij uit te tekst haalt?”

 

2/ Start een conversatie

Teksten schrijven is eenrichtingsverkeer, maar dat hoeft zeker zo niet aan te voelen. Spreek je lezer aan en stel af en toe een vraag. Zo krijg je een relatie en een sociaal contact met je lezer. Begin je inleiding met een vraag die jouw lezer met “ja” kan beantwoorden en hij of zij leest door.

 

3/ Wees kort maar krachtig

Maak je zinnen niet te lang. Schrijf duidelijk en gebruik geen woorden die geen toevoeging hebben. Deze woorden zijn slechts opvulling en zorgen voor afleiding. De ideale zin heeft 10 tot 15 woorden.

 

4/ Gebruik actieve zinnen. Hierdoor maak je de teksten scherper en makkelijker om te lezen.

Hier het verschil tussen een passieve- en actieve zin:

  • Passieve zin: Het nieuws van de dag werd verspreid door de nieuwslezer.
  • Actieve zin:  De nieuwslezer verspreidde het nieuws van de dag.

Hierbij ben je meer to the point. Het lees makkelijker en de teksten zijn begrijpelijker.

 

5/ Gebruik geen uitroepteken

Als je een uitroepteken nodigt hebt om de aandacht naar je zijn te trekken zijn je woorden niet krachtig genoeg.

 

6/ Gebruik een duidelijke CTA

Met je “call to action” mag je best wat pushen. Je moet niet persé onvriendelijk zijn. Schrijf je nu in – download nu – koop die cursus.

Als je te vriendelijk bent haken mensen af. Zorg ervoor dat je ze een beetje pusht naar die button.

 

7/ Gebruik de juiste keywords

Schrijven voor social media wil zeggen dat je best de juiste ‘zoekwoorden’ gebruikt. Welke woorden gebruiken je ideale klanten en op welke woorden zoeken ze? Hiermee kan je jouw bereik vergroten en spreek je de juiste mensen aan. Prop je teksten wel niet vol met keywords. Het moet tenslotte leesbaar blijven.

 

8/ Trek direct de aandacht

Start met een aandachtstrekker en vertel in het begin van je tekst waarover het gaat. Zo leid je de lezer niet meteen af.

 

Tot slot

Dit zijn een aantal tips waarmee je een goede tekst kan schrijven voor je social media posts. Zorg dat het je lezers raakt en dat je ze iets kan bijleren.

Blijf ook vooral je social media berichten analyseren zodat je ontdekt wat het beste werkt voor jou en je bedrijf.

 

 

Onze laatste blogs

Slimme context marketing: Succesvolle tips voor KMO's en Retail
Social Media voor KMO's: Het belang van effectieve online Aanwezigheid
Voordelen van social media marketing uitbesteden
Social Media trends 2024: Wat jij moet weten! 🌐
Hoe je bedrijf online laten uitblinken? De kracht van social search
Zet Meta advertising slim in en druk niet zomaar op de promoot knop.