DM strategie. Hoe doe je dat als onderdeel van je social media marketing?

Je denkt erover om iemand een DM te sturen.

Maar hoe doe je dat?

Vanuit marketingperspectief kan het verzenden van een DM een ongelooflijk effectieve manier zijn om sterke relaties op te bouwen met klanten, influencers en andere merken.

Maar velen slagen er niet in om het effectief te doen.

Als je het op een correcte manier aanpakt kan het versturen van een DM een belangrijk onderdeel worden van je social media strategie. (De DM-functie is beschikbaar op elk platform en eenvoudig in gebruik, waarom zou je er geen gebruik van maken?)

Een verduidelijking.

Wat is een DM? Want dat kan ik je misschien best even uitleggen of verduidelijken.

Simpel gezegd, staat “DM” voor direct message. Vrij eenvoudig, toch?

Directe berichten zijn echter meer dan alleen een manier om in contact te komen met mensen op sociale media.

Ze zijn een effectieve manier om professionele relaties op te bouwen en te laten groeien, leads te genereren, hoogwaardige klantenservice te bieden en nog veel meer.

Als je het goed doet, heeft een DM de kracht om het begin te zijn van een fantastische influencer-relatie, een nieuwe merkkans of gewoon op persoonlijk niveau contact te maken met je bestaande klanten.

Hier een paar tips om op een effectieve- én juiste manier de DM strategie te gebruiken:

1/ Zet geen automatische reacties.
Waarschijnlijk word jij ook af en toe bestookt met automatische spamberichten. Niets is zo vervelend dan te weten dat dit niet echt is. Het doel van een DM is dat je iets authentieks en unieks stuurt. Als je niet de moeite neemt om een persoonlijk bericht te sturen, hoe verwacht je dan dat mensen met je willen samenwerken of iets van je wil kopen?

2/ Specifieer je doelgroep.

Gebruik maken van een goeie DM strategie is hetzelfde als een goeie marketing campagne uitsturen. De reden waarom we segmenteren in bijvoorbeeld e-mail marketing is weten voor wie we deze campagne maken en dat is met een DM strategie net hetzelfde.

Denk voordat je een DM verstuurt even na naar wie je deze stuurt. Wie is jouw ideale ontvanger? Hoe zou je willen dat ze reageren? Waarom neem je juist  contact op met deze persoon?

3/ Bouw een relatie op voordat je een DM stuurt.

Voordat je in iemands DM’s gaat glijden, is het best eerst een relatie aan te knopen met je volger. Niemand houdt van ongevraagde berichten, vooral als ze over marketing gaan. Het aangaan van een relatie met je volgers is net zo eenvoudig als een eerste contact leggen. Je hoeft niet perse beste vrienden te worden. Zeker niet.

Zorg ervoor dat ze je opmerken:

  • bijvoorbeeld door ze te bedanken dat ze je volgen
  • door een reactie achter te laten op één van hun berichten
  • door te vragen wat ze van de freebie vinden die ze gedownload hebben
  • door een bericht leuk te vinden

Als de volger in kwestie je al een beetje kent is de kans groter dat ze op je gaan reageren en een conversatie aangaan.

4/ Bied waarde aan.

Bij sociale media, vooral als het om marketing gaat, draait alles om het toevoegen of het bieden van waarde. Voordat je een direct bericht stuurt, kan je best even stilstaan ​​en nadenken over wat voor waarde je deze persoon kan bieden. Het hoeft geen grote waarde te zijn. Je zou bijvoorbeeld een gratis e-book kunnen weggeven of een uitnodiging tot een gratis webinar of workshop.

Start een DM strategie met het doel een relatie op te bouwen met je volger, hem of haar waardevolle informatie te geven, om er uiteindelijk je klant van te maken of mee samen te werken.

Weet jij vaak niet hoe je social media moet gebruiken als een marketingtool?

Doe je maar wat en heb je niet echt een ‘marketing strategie’?

In een 1 op 1 social media marketing traject leer ik je hoe je jouw onderneming in de juiste richting zet met een goeie online marketing strategie.

Heb je zoiets van: allemaal goed en wil. Ik wil het wel leren, maar ik besteed mijn social media marketing toch liever uit zodat ik me kan bezighouden met mijn corebusiness? Ik neem graag je socials over en beheer ze met de juiste strategie.

Onze laatste blogs

De kracht van inboundmarketing voor KMO en retail
Slimme context marketing: Succesvolle tips voor KMO's en Retail
Social Media voor KMO's: Het belang van effectieve online Aanwezigheid
Voordelen van social media marketing uitbesteden
Social Media trends 2024: Wat jij moet weten! 🌐
Hoe je bedrijf online laten uitblinken? De kracht van social search