Waarom is die bio nu zo belangrijk?

Wist je dat je volgers binnen 6 seconden bepalen of ze je zullen volgen?

Je plaatst een post op Instagram. Eentje die aantrekt door een afbeelding die voor een ‘wauw’ effect zorgt, maar ook eentje met waardevolle content.

Het trekt aan en Instagram gebruikers raken geïnteresseerd.

Ze kijken naar je post, vervolgens naar je profiel en beslissen heel snel of ze je zullen volgen, ja dan nee.

Ok, de post is TOP en je hebt iemand getriggerd. Maar wil dit dan zeggen dat die persoon je zal gaan volgen, laat staan je klant zal worden?

Nope!

Hiervoor moet je iets meer werk verrichten .

Want je zal die persoon moeten overtuigen om je te volgen. M.a.w, je volgen om je waardevolle content.

Maar met wat overtuig je die volger dan?

Wel, daar komt de bio(grafie) op de proppen. Hiermee laat je je kunnen zien. Eigenlijk fungeert de Bio op Instagram als je visitekaartje en bepaalt die of je een nieuwe volger, lead en vervolgens een nieuwe klant binnenkrijgt.

Je bio is als het ware een klantenmagneet of in vakjargon een ‘leadmagnet’.

Maar, hoe pak je dat nu aan? Want je hebt slechts 150 tekens.

Hier een paar musthaves die van je Bio het perfecte visitekaartje maken én eentje die ervoor zorgt dat je nieuwe volgers en vervolgens ‘nieuwe klanten’ krijgt.

  • Gebruikersnaam:

Deze is authentiek en kan je aanvragen, maar niet kiezen. Er kan al een account bestaan met jouw naam. Hoe los je dat op? Voeg er een vb .be of .com aan toe. Of gebruik een underscore _ of een punt. Met deze @gebruikersnaam word je getagd, gezocht en gevonden.

  • Naam:

Niet is zo belangrijk dan te weten met wie je te maken hebt. Als ik wil reageren op een bericht en ik weet niet hoe de persoon achter het account heet, haak ik vaak af. Daarom: laat weten hoe je heet en wat je functie is. In mijn geval is dit: ‘Els | Social media expert’. Bij het lezen van de naam weet je meteen of je me zal volgen ja, dan neen.

  • Korte inhoud:

Wat doe je en hoe kan jij me helpen? Geef dit weer in een korte, maar krachtige tekst (je hebt 150 tekens). Lijst je diensten op met punten en kleur je bio met emojies. Ben je niet zeker hoe je dit moet? Ga op onderzoek op andere accounts en doe bij hen inspiratie op.

  • Profielfoto:

Dit is de afbeelding die je in je profielfoto plaatst. Het kan je logo zijn of een duidelijke foto van jezelf. Dit kies je helemaal volgens jouw voorkeur. Weet dat dit zorgt voor je (h)erkenbaarheid. Wil jij vertrouwen wekken, gebruik dan een foto van jezelf. Vind jij dat je logo ‘zo’ is ingeburgerd dat je volgers en pre-volgers je op die manier beter (h)erkennen, doe het dan op die manier.

  • Call to action:

Eindig in je bio met een Call To Action. (Houd dus zeker genoeg tekens over zodat je dit nog kan invullen als laatste zin). Met een CTA ga je een oproep tot actie zetten. Een tekst die ervoor zorgt dat de (nieuwe) volgers op de onderstaande link klikken en zo vb op je website komen of e-book, een leadpage…

In mijn bio op Instagram staat: Check mijn website voor meer info . Een duidelijke én allesomvattende CTA.

Ben je benieuwd én wil je dit ook op een visuele manier leren? Download mijn gratis masterclass waarin ik je dit nog een keertje vertel, maar dan uitgebreider.

Onze laatste blogs

De Kunst van Content Creatie: Jouw Gids naar Effectieve Online Expressie
Hoe belangrijk is online zichtbaarheid voor je bedrijf?
Hoe bepaal je de missie of doelstelling van je bedrijf?
Wat is het verschil tussen marketing en branding?
Hoe kan je als bedrijf laten zien waarvoor je staat?
Hoe zet je met krachtige beeldtaal in op social media?