Een leuk nieuwtje uit Meta-land (Facebook in de volksmond)
Deze maand verraste Facebook iedereen door plotseling API-ondersteuning toe te voegen voor Instagram Carrousel Posts.
Dé verandering waar alle online planners (buiten Creator Studio van Facebook zelf) op hebben gewacht!
Je kan dus met andere woorden vanaf nu je carrouselposts automatisch op je Instagram-bedrijfsprofiel laten publiceren.
Dat betekent minder mobiele meldingen, meer tijdwinst en boeiendere Instagram-berichten.
Wat wil dit nu eigenlijk zeggen?
1. Een carrousel post op Instagram is een post met meerdere afbeeldingen na elkaar.
2. Tot voor kort kon je enkel carrousels automatisch inplannen via de online planner van Meta.
Alle andere online planners konden dit niet, waardoor je bij het plaatsen van meerdere visuals een pop-up kreeg om het alsnog manueel te plaatsen op het tijdstip dat je de berichten had ingepland.
3. Nu kan het dus wel en heb je weer tijd en effort uitgespaard in je automatisatie van je social media marketing.
Wat is het?
Een carrousel zijn meerdere foto’s en video’s (je kan de beide combineren) achter elkaar geplaatst in 1 Instagram post.
Hoe maak je het?
Bij het plaatsen van de eerste afbeelding klik je rechtsonder op het icoontje met gestapelde foto’s. De eerste afbeelding of video licht rechtsboven in het blauw op met het nummer 1.
Door de andere visuals/video’s aan te duiden maak je een carrousel van 2 tot max 10 dia’s. De nummers geven de plaats aan van de slides. Wil je ze alsnog veranderen kan het door er terug dubbel op te klikken zodat deze verdwijnt uit de volgorde.
Waarom een carrousel beter is dan één visual?
1. Een carrousel houdt je publiek langer vast bij je post. Je publiek “swipt” doorheen de carrousel. En hoe langer je post wordt bekeken, hoe groter je bereik.
2. Een carrousel post verdubbelt je kans op zichtbaarheid omdat je bericht een tweede kans krijgt en opnieuw in de feed voorbijkomt als je volger (nog) niet gereageerd heeft na het zien van de eerste slide van je carrousel. M.a.w. heb je niet geswipt, dan toont Instagram je op een latere tijdstip de post opnieuw. Extra kansen voor meer bereik en zichtbaarheid.
Nog een paar praktische tips voor carrousels op Instagram
1. Vertel een verhaal. Met meerdere dia’s krijg je meer speelruimte. Je deelt een proces. Zoals bvb een stap voor stap kookrecept, combinaties van nieuwe outfits in je boetiek, hoe verschillende accessoires je interieur kunnen veranderen, tips die je als ondernemer wil delen via verschillende slides…
2. Wek nieuwsgierigheid op. Leid je publiek naar de laatste dia op een creatieve manier en probeer verschillende stijlen en lay-outs.
3. Gebruik voor het aanmaken van de lay-out Canva.com. Zo kan je de consistentie bewaren door steeds dezelfde opmaak te gebruiken. Ben je benieuwd hoe Canva werkt? Check de gratis masterclass op mijn website www.demagnolia.be
4. Ondanks de puntjes onder de slide (die aangeven dat je post uit meerdere dia’s bestaat) kan het zijn dat je publiek het niet opmerkt. Geef daarom aan in je caption dat ze kunnen swipen. Geef ze met andere woorden de pap in de mond.
5. Voor het grootste bereik gebruik je 2,8,9 of 10 slides. 10 is de max!
6. Wissel afbeeldingen af met video voor het grootste bereik.
Onthoud dat overdaad schaadt.
Maak dus niet van elke post een carrousel, maar wissel af met “normale posts” en maak er een mooie mix van.
Zorg altijd dat de content blijft aansluiten bij jouw strategie.
Wil je Instagram op een strategische manier inzetten als marketingtool en kan je daarbij wat hulp gebruiken? Check dan zeker de 1 op 1 online marketing trajecten op mijn website en word in 6 maanden een pro
Heb je Instagram marketing al goed onder de knie, maar wil je je nog meer verdiepen in deze fantastische materie? Boek dan je social media opvolg zoom en we nemen een deep dive in de online marketing strategie