Foto’s van andere(n) eigendommen op je socials. Mag het en kán het?

Een vraag om even over na te denken.

Je hebt een Instagram account en/of een Facebookpagina. Je verkoopt een product of een dienst en bent op zoek naar een Social media waardige foto.

Neem je hem zelf van een locatie of product, dan is het prima toch? In principe wel. Maar wat als de locatie of het product eigendom is van iemand anders en die persoon niet zo graag heeft dat er een foto wordt genomen van zijn of haar privé eigendom.

  • Stel dat je een huis, of stukje tuin ziet dat volgens jou grappig versierd is met slinger van de Rode Duivels. Je vindt het hilarisch en wil dit delen met de wereld. Wat als de eigenaar ervan dit heel serieus heeft opgepakt en het helemaal niet grappig vindt? Is het dan ethisch verantwoord om deze post te plaatsen en eigenlijk de eigenaar van dat pand uit te lachen?
  • Stel dat je eigenaar bent van een kledingmerk en je ziet een post op Instagram verschijnen van de etalage van een shop waarop één van je jurken mooi geëtaleerd staat. Kan je deze foto gebruiken? Als deze persoon je merk getagd heeft, in principe zeker wel. Want dan wil ze duidelijk aan haar volgers tonen dat ze je merk verkoopt. Win win, want zij maakt reclame voor jou en jij doet dat op je beurt voor haar. Maar wat als de je niet heeft getagd? Dan raad ik je aan een korte chat te sturen en het even te vragen.
  • Foto’s gebruiken van een aangezicht waarop je duidelijk ziet wie de persoon is mag niet. Dat is duidelijk. De privacy wet zegt hierover dat je een schriftelijke toestemming hebt van de persoon in kwestie. Tenzij het over een menigte gaat en je een sfeerbeeld wil brengen. Zoals vb een juichend groepje voetbal fans die uit de bol gaan als de Duivels een goal maken.

Ik gebruik meestal zelfgemaakte foto’s op mijn socials:

  1. Omdat ik mijn creativiteit graag laat spreken
  2. Omdat het een eigenheid creërt
  3. Omdat het voor (H)erkenbaarheid zorgt
  4. Gewoon, omdat ik graag aan de wereld laat zien waarmee ik bezig ben

Toch denk ik altijd twee keer na:

  • Kan het?
  • Staat er iemand op die je kan herkennen?
  • Is het ethisch verantwoord?
  • Zou ik het graag hebben mochten ze een foto van mij waar ik mezelf niet graag op zie?

Hoe zie jij dat? Vind je dit maar larie en apekool of denk jij hier ook over na?

Onze laatste blogs

Hoe Instagram de retailwereld veranderde
Waarom consistentie op social media belangrijk is voor je zichtbaarheid
Welke soort betrokkenheid is het best en werkt het meest in op het Algoritme?
Is social media een goede tool om een community voor je merk op te bouwen?
Blijf een stap vooruit op Instagram door up-to-date te blijven voor blijvend succes.
Versterk je merkidentiteit met social media: Deel je verhaal, visie en waarden om een unieke merkbeleving te creëren