Hoe Instagram in 10 jaar uitgroeide van een leuke beelden app naar één van de belangrijkste social media kanalen

Instagram begon 10 jaar geleden als een simpele ‘foto/beelden’ app. Een plek waar je mooie foto’s kon plaatsen en delen met de wereld.

Laat je creativiteit de vrije loop en laat het zien aan anderen. Dat was zeker de intentie van de stichters Kevin Systrom en Mike Krieger. Creëer je eigen feed en deel niet van iemand anders. In tegenstelling tot Facebook waar een post viraal kon gaan, had je dit bij Instagram niet. Hier moest je zelf aan het werk.

Via Instagram kan je op korte tijd veel mensen bereiken. Dit hadden ook de bedrijven door en kwamen er bedrijfsaccounts. Een lage marketingkost en een veel gemakkelijkere weg om wereldwijd aandacht te krijgen. Zo is Instagram marketing ontstaan en kan je je bijna geen enkel bedrijf meer voorstellen dat niet actief is op dit populaire kanaal.

Wat is nu zo speciaal aan Instagram en waarom is heel de wereld hiervoor gevallen?

Selfies

Houd je smartphone of fotoapparaat voor je en neem een foto van jezelf, anderen erbij en liefst nog een toeristische trekpleister op de achtergrond. Je zou het narcistisch kunnen noemen. In sommige gevallen zal dit zeker zo zijn, maar een selfie is ook een kwestie van herkenning, leuke beleving en het feit dat het mensen doet stoppen met scrollen.

Populariteit van de ene dag op de andere

Niet alleen bekende personen, maar ook gewone mensen, dieren werden populair via Instagram. Je kan van de ene dag op de andere beroemd worden door meer interactie op je posts en account. Viewers zijn benieuwd waar je uithangt, wat je doet, kortom: ze willen je hele leven kennen. De reden waarom je opeens een bekend persoon werd, heeft alles te maken met ‘jezelf in the picture’ zetten. Toen het Algoritme in het leven werd geroepen op Facebook en later ook op Instagram ging alles voor sommige veel sneller. De interesses die je kan wekken door geïnteresseerden ‘fans’ te maken zorgde voor een enorme groei voor vele accounts.

Infuencers

Influencer-marketing is een vorm van marketing waar mensen met ‘veel’ volgers anderen kunnen beïnvloeden in hun koopgedrag. Zo begon het alleszins. Bekende mensen met veel volgers plaatsten een product dat ze gratis werd aangeboden door een bedrijf. Omwille van het grote bereik kreeg het bedrijf meer aandacht en meer verkoop. Influencer-marketing is niet meer enkel voor accounts met veel volgers. Kijk naar de niche van je product of dienst en ga voor een account die voor een meerwaarde van je product kan zorgen.

De koopknop

Sinds je via de productcatalog van Facebook ook je producten kan taggen is er veel veranderd op het account. Als je een webshop hebt, kan je deze linken aan je business manager van Facebook. Zo krijgen je volgers het veel makkelijker om juist ‘dat’ product of die ‘dienst’ in hun winkelmandje te gooien. Een serieuze stap dichter bij een aankoop op jouw account en niet op die van de concurrentie. Voor veel fashion accounts een zege deze dagen.

Vertel een verhaal

Op Instagram ben je geen verkoper, je bent een mens. We willen met elkaar communiceren, van elkaar leren, de juiste informatie krijgen. Hoe doe je dat? Wees jezelf en geef waarde. Waarde aan de content die jij wil geven. Of het nu om een product of dienst gaat. Doe dit via Stories en DM’s. Via deze weg ga je een interactie aan met je volgers.

Interactie

Ga voor interactie en communicatie. Leef mee met je volgers en accounts die jou aantrekken. Reageer op een verhaal, een post en ga de interactie aan. Maak op je Stories gebruik van Gifs zoals vraagstickers en polls, maar ook een quiz. Zo leer jij je volgers kennen en andersom. Communiceren doe je via een DM. Hiermee kan je vlotter een gesprek aangaan in een privé omgeving. Alweer een stap dichter naar je volgers en fans toe.

Stories

De revelatie sinds 2016. Stories zijn verhalen die tijdelijk zijn. Ze blijven 24 uur op je account en vertellen het verhaal achter je post. Zo begon het toch alleszins. Nu in 2020 zijn Stories uitgegroeid tot ‘het topic’ op Instagram waar je actief moet mee bezig zijn. Vertel je verhaal, wie je bent, waarvoor je staat. Begin, midden en einde. Zet stories gedurende de hele dag en niet enkel op één tijdstip. Zo volgen je volgers je gedurende je activiteiten en hebben ze het gevoel mee te mogen leven met wat jij en jouw bedrijf bezig houdt.

Ga die relatie aan met je volgers

Door interactie krijg je een relatie met je volgers. Wist je dat je vaak 5 tot 6 keer in communicatie moet treden voor je overgaat tot een samenwerking? Geef aandacht, dan krijg je aandacht terug. Dat is in elke relatie zo, toch.

Reels, IGTV en Lives

Instagram zit zeker nog in een groei fase en deze gaat pijlsnel sinds Corona. Je kan masterclasses geven via een Live, video’s opnemen van 1 min tot max 10 min via IGTV en leuke filmpjes die aantrekken en interactie geven via Reels. Tools die je kan inzetten om met je bedrijf of organisatie naar buiten te treden en te vertellen aan de wereld wie je bent en waar je voor staat.

Heb je een zakelijk account en wil je meer bereik genereren via Instagram? Volg dan de Instagram voor ondernemers cursus of de Instagram Stories workshop.

Wil je met je bedrijf actie ondernemen op een social media kanaal en weet je nog niet welk het best bij je past? Volg dan de social media inzetten als marketingtool voor je bedrijf cursus en ontdek wat voor jou telt.

 

 

Onze laatste blogs

Waarom consistentie op social media belangrijk is voor je zichtbaarheid
Het algoritme en hoe werk je er best op in.
Is social media een goede tool om een community voor je merk op te bouwen?
Blijf een stap vooruit op Instagram door up-to-date te blijven voor blijvend succes.
Versterk je merkidentiteit met social media: Deel je verhaal, visie en waarden om een unieke merkbeleving te creëren
De kracht van inboundmarketing voor KMO en retail