Groot nieuws op Instagram.
Weet je nog, toen Instagram Stories uitrolde een paar jaar geleden? Stories was ‘kopie’ van de verhalen op Snapshat.
Een slimme zet want ‘de Stories’ zijn één van de belangrijkste functies geworden in onze Instagram- en Facebook marketingstrategie.
Vandaag start Instagram in België met ‘Reels’. Weer een ‘kopie’, maar dan eentje die komt van het bekende en populaire TikTok.
De functie is een tijdje geleden uitgerold in Indië (het land waar TikTok het populairst is) en uitgebreid getest.
Wat zijn Reels nu eigenlijk?
Het is een functie binnen de Instagram-app die er voor zorgt dat je korte filmpjes kan maken die bestaan uit clips van 15 seconden, compleet met video- en geluidseffecten
en andere functies.
Het zit in de ‘story’ functie en bij het opslaan kan je kiezen of je het deelt via Stories of via Reels.
De Reels van anderen kan je bekijken via een nieuwe optie in het explore-veld van Instagram.
Hoe maak je een Reel?
Bij het maken van een Reel kan je kiezen om ter plekke een filmpje op te nemen of er eentje te uploaden vanaf je filmrol.
Net als TikTok kunnen Instagram-gebruikers meerdere videoclips van 15 seconden opnemen, samenvoegen en bewerken.
Je kan ze versnellen, effecten opplaatsen, een timer gebruiken en er muziek op zetten.
Als je eenmaal tevreden bent met de clips, kun je de teken- en teksttools gebruiken en kiezen uit een selectie van Instagram-stickers.
Waarom lanceert Instagram Reels?
Reels wordt beschouwd als een directe reactie op de groeiende populariteit van TikTok.
Terwijl men in het begin dacht dat TikTok meer een app was voor Gen-Z gebruikers is het ondertussen ook een vertrouwde
app geworden voor Millenials. Hierdoor kreeg het platform een aantrekkelijke positie, ook in de online marketing.
Het is dus geen verrassing dat Instagram maar altegraag deze populare functie ook op zijn app wil uitrollen.
Reels zou een grote kans tot succes hebben dankzij de uitstekende positie van Instagram en alle bekendheid die ermee gepaard gaat.
Als je kijkt naar Stories en het succes dat deze funtie heeft, kan je je wel voorstellen hoe het kan gaan met ‘Reels’.
Hoe Instagram Reels als marketingtool te gebruiken?
Het is een nieuwe manier om je bereik op Instagram te vergroten door je creativiteit te laten zien.
Ondernemers die Reels al een tijdje gebruiken beweren dat hun betrokkenheid en bereik enorm gestegen zijn.
Hier een paar tips om Reels in te zetten voor jouw bedrijf.
1/ Deel educatieve inhoud.
Laat in een Reel zien hoe je bijvoorbeeld een niet gemonteerd product thuis in elkaar kan steken.
2/ Deel je nieuwste collectie.
Maak een Reel met je nieuwe collectie, maar zorg ervoor dat je bij elke sprong een andere ensemble aanhebt.
3/ Deel authentieke inhoud.
Een geweldige kans als bedrijf om op een creatieve- en ietwat speelse manier informatie door te geven.
Wat zal Reels voor de toekomst betekenen?
Als je ziet dat Instagram Stories 150 milj. gebruikers had toen het in 2016 startte en nu in 2020 meer dan 500 milj gebruikers heeft die elke dag
een Story plaatsten, dan zegt dit genoeg over Reels.
Influencers en merken beginnen Reels als volop in te zetten (check zeker het Instagram account van Louis Vuitton) en we merken dat dit
nog maar het begin is.
Momenteel is Reels nog vrij beperkt in functies, maar wanneer het ietwat loopt kan je je zeker verwachten aan shopable links en swipe up functies.
Houd zeker mijn Stories, Instagram en blog in de gaten, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief zodat ik je op de hoogte kan houden van alle nieuwtjes die er
nog zullen aankomen.