Social media inzetten als marketingtool
Denk jij bij de woorden social media nog steeds aan kanalen om vakantiekiekjes van vrienden of familie te zien?
Vaak hoor ik ondernemers zeggen: ‘social media? ‘Niet voor mij. Ik heb hier helemaal geen tijd voor en zeker geen zin in’.
Facebook gebruiken als communicatietool om je buren te melden dat de brandweer voorbij rijdt is één ding, maar Instagram inzetten als marketingtool voor je onderneming, is een ander.
Vroeger zette de optieker ‘s ochtends zijn deur open en het halve dorp kwam langs voor een nieuw, al dan niet modieus montuur. Tegenwoordig gaat het er anders aan toe. Het openzetten van je deur is niet meer voldoende. Want zonder online zichtbaarheid ben je niks meer.
Een cursist van me zei ooit: ‘ik heb ook al de merken die de boetiek in het volgende dorp verkoopt, en zelfs al veel langer dan zei, maar ik ben niet actief op socials en zei wel. Helaas keldert ze zonder opzet mijn verkoop’. Ik moest even slikken dat ze het zo direct vertelde, maar gelijk had ze. Want ook ik liet me beïnvloeden door het Instagram account van de andere boetiek en werd hierdoor naar haar getrokken en niet naar mijn cursist.
Misschien met een iets te grote omweg, maar met dit wil ik je aansporen toch die online zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten en ook in te zetten op social media marketing. Dit in combinatie met een goeie website, email marketing en de juiste tone of voice.
5 punten waarmee je rekening moet houden als je social media marketing inzet:
Tone of voice
is de stijl die je gebruikt om met je publiek te communiceren. De manier waarop je met je bedrijf naar buitenkomt en jouw doelgroep aanspreekt. Het is niet meer alleen wat, maar zeker ook wie een bedrijf maakt. Je eigen branding, taal en de manier waarop je naar buiten komt drukt de persoonlijkheid van je merk uit.
Interactie en betrokkenheid
geven je als ondernemer de kans je klanten en volgers beter te leren kennen. Werk met vraagstellingen en maak gebruik van DM strategie. Op deze manier houd je de lead warm en kan je de klant op een meer gerichte manier helpen.
Consistentie op social media is de sleutel tot organisch succes. Post minstens 3 keer per week om het algoritme bij te houden. Check je statistieken om de juiste tijd te vinden om te posten en herhaal je content (eventueel in een andere schijfwijze) om het tempo hoog te houden. Blijf vooral volhouden.
Zorg voor herkenbaarheid met de juiste branding. Want met je eigen stijl maak je je uniek. Gebruik dezelfde branding in je website als op je socials. Zowel visueels (kleuren pallet-stijl) als de manier waarop je schrijft en praat, zorgen voor jouw (h)erkenbaarheid.
Volhouden is enkel haalbaar als je er in gelooft en werkt met een contentplanner. Plan je posts op voorhand in, werk en flow en hergebruik content.
Wil je social media uitbesteden? Check mijn social media beheer
Wil je social media marketing leren in een 1op1 omgeving? Check mijn 1op1 social media marketingtrajecten.
Ben jij toe aan een gratis intake gesprek om te zien hoe ik je kan helpen bij de groei van je online zichtbaarheid? Boek dan meteen een half uurtje in op mijn website.