De jaarlijkse trendsessie van Frankwatching is een webinar dat ik zeer graag volg.
Kirsten Jassies vertelt op haar eigen manier, enthousiast en vol passie over haar favoriete Instagram en ook over haar nieuwe TikTok.
Als we de ontwikkelingen in social media land bekijken voor 2021.
- Instagram is in 2021 met 25% gestegen in België en is in sterke groei. Wist je dat 53% tussen 16 en 64j een Instagram account hebben en bijna dagelijks actief zijn op Instagram? Een goeie reden om als bedrijf dit account in te zetten en/of te blijven inzetten als marketingtool.
- Het bedrijf Facebook werd Meta en zet daarmee verdere stappen in the Metaverse (hebben hun naam dan ook goed gekozen).
- Met deze verandering wil Meta slechts 1 achtergrond voor FB, Insta en Messenger. Vanuit de Business suite van Facebook kan je zowel de Insta, als FB berichten en opmerkingen beheren, statistieken bekijken en vergelijken. Sinds kort kan je ook inplannen voor beide kanalen. Een mooie meerwaarde voor ondernemingen om gratis in te plannen, analyses te maken en tot interactie over te gaan.
- Nieuwe feature ‘Reels‘ is all over the place. Korte video’s die je aandacht trekken en een veel groter bereik hebben dan een post in de feed of wall.
- Binnenkort kan je niet alleen meer via het Algoritme inspelen op je volgers, maar heb je ook de mogelijkheid terug op een chronologische manier te werken. Hierover bericht ik je snel meer wanneer de tool ook voor Europa zal werken.
- Instagram bepaalt de belangrijkheid van de nieuwe features. Voor hen is Reels top of priority en dat zullen we geweten hebben ook. De Reels knop heeft de belangrijkste plek gekregen op de profielpagina.
- De beste zet voor veel ondernemers, handelaars en iedereen die Instagram inzet als marketingtool, is de ‘Link’ sticker een engeltje dat uit de hemel komt gevallen. Want tot voor kort kon je enkel een link doorgeven via de Swipe Up functie als je 10K volgers had en nu kan iedereen het. Een zeer grote vooruitgang voor al wie wil doorlinken via Stories. (En dat is volgens mij wel iedereen ;-))
- Alles is shoppable op Instagram en dat zullen we geweten hebben ook. Want elke webshop, groot of klein linkt zijn online store door op Instagram (en ook Facebook). Een grote vooruitgang voor de retail.
- Influencers zijn nog steeds HOT. Alleen wordt er nu meer ingespeeld op Ambassadors of creators ipv influencers. Betaal je niet blauw aan bekende personen met 100K volgers en meer, gewoon omdat ze bekend zijn. Ga voor ambassadeurs, creators die jouw bedrijf een meerwaarde geven en de juiste doelgroep bereiken.
Deze ontwikkelingen die in 2021 nog meer groeide of werden ingezet, mogen ook dit jaar in de aandacht gebracht worden en mag je zeker niet als DONE beschouwen.
Trends voor 2022, here we go!
Wat me opviel in het webinar is dat Kirsten het had over ‘Reels zijn boomerig’. Blijkbaar zijn Reels voor oude mensen en ga je als jonge volwassene op TikTok om daar je gading te vinden. Houd dus zeker je doelgroep in het oog en check vooral de leeftijd. Misschien moet jij overschakelen naar TikTok ipv op Instagram te blijven 😉 Maar dat terzijde.
Als je het mij vraagt is Instagram zeker nog niet uitgezongen en zijn er nog veel groei capaciteiten ;-).
- Heb jij al gebruik gemaakt van stickers? Vraagstickers, polls, quizes… In 2022 zullen we meer aan onze community vragen en hierop inspelen. Vb: koop ik blauw of zwart aan voor volgende winter? of Heb je interesse in online of offline cursussen? Of Welke topic zal ik aanhalen in mijn volgende podcast… ?De stickers zorgen voor interactie, leads en persoonlijk contact. Maak er gebruik van.
- Entertainment vanaf de werkvloer. Bedrijven zijn niet alleen statisch, neen, er werken ook ‘echte mensen’ met gevoelens, humor… Geef deze weer in je reels, zet het op je wall en gooi het in je Stories.
- Stories blijven en worden door 80% van je volgers eerst bekeken vóór ze naar de feed of wall gaan. Blijf inzetten op die stories en maak gebruik van de vraagstickers, gifs, filters. Maak het plezant, aantrekkelijk en leuk voor je volgers.
- IGTV wordt video en kan je gewoon als een bericht posten. Wanneer je video langer is dan 60 seconden wordt het een lange video en kan je hem onder de play knop (want het leuke tv’tje is helaas verdwenen) bewaren. Kies er zeker een mooie statische omslagfoto bij want deze verschijnt op je feed of wall en dient mooi te zijn. Komt IGTV nog terug? Dat weten we niet. Dat zal de toekomst uitwijzen.
- Augmented Reality (AR) Filters is coming our way folks. Zelf ben ik er een beetje bang van want waar gaat dit ons weer naartoe brengen, maar misschien denk ik er binnenkort weer heel anders over en gaan we met ze’n allen mee de virtuele wereld in. Ben je nieuwsgierig en wil je zelf al een keertje testen? Doe dit door de 3D filters te ontwerpen in de software van Facebook Spark AR Studio en ze dan in te dienen voor goedkeuring. Laat me zeker weten wat je gemaakt hebt en vooral hoe 😉
- Een beetje stiefmoederlijk bedeeld zijn de Gidsen op Instagram. Ik dacht dat vermits ze niet echt onder de aandacht gebracht werden, ze snel terug gingen verdwijnen, maar toch niet. En daar ben ik blij om. Want Gidsen zijn een verzameling gecureerde plaatsen, producten of berichten in de vorm van een ‘blog’ bericht.
Je vindt ze bij via de shop-knop in je navigatie, op iemands profiel en aangejaagd in de berichtenfeed of via Stories. Een aanrader als je samenwerkt met een verschillende ondernemers en mekaar op die manier wil steunen. Wil je meer weten over de gidsen? Lees er alles over in mijn blog en op mijn socials. - Hashtags blijven nog steeds een belangrijke speler als je op een snellere manier mensen wil bereiken. Want #’s zijn woorden of een woordengroep met een hekje voor die een link worden. De Links zorgen ervoor dat je makkelijker gevonden wordt. Want hashtags kan je volgen zoals een account. Wil je checken of het werkt? Kijk dan even naar je statistieken en zie hoeveel mensen je bereiken via “s.
- Werk jij organisch op Instagram of maak je ook gebruik van advertenties? Wil je meer mensen bereiken via paid ads, ga dan voor een echte advertising expert die waar voor je geld geeft.
- Interactie blijft nog steeds KEY : Likes – Reacties – Reactie op reactie – Opslaan – Doorsturen – Taggen – Video uitkijken – Vaker kijken
- Interactie in Stories: Meedoen aan poll – quiz- vragen of emoji-slider – Terugswipen – Antwoorden. Al deze zaken zorgen voor interactie en interactie zorgt voor betere groei, communicatie met je volgers, relatie met je volgers en in the long run maakt het van je volgers je klanten.
Mijn advies voor 2022!
MAKE IT FUN/HERKENBAAR, MAKE IT LIGHT. Geen plaatje praatje zoals Kirsten het zegt.
De taal voor social media is opvallend en visueel. Mensen moeten erdoor stoppen met swipen of scrollen.
Blijf die 4 pijlers zeker aanhouden : Informeer, overtuig, inspireer en entertain.
Ga voor waardevolle informatie, maar breng het in de taal van je doelgroep : verstaanbaar met een persoonlijke en leuke touch.
Nog vragen of hulp bij het beheren van je socials? Shoot.