Vergroot de online zichtbaarheid van je winkel met 7 handige tips

Online shoppen is de laatste tijd geen uitzondering meer. We grijpen al snel naar onze smartphone om een bestelling online te plaatsen.

Maar ook voor bezoekers van fysieke winkels gebeurt de zoektocht naar het juiste product vaak online. Om het adres te checken, te zien of er nog voldoende voorraad en voor mode artikelen wordt online gebruikt als etalage.

Tijd dus om ook de online zichtbaarheid van jouw bedrijf aan te pakken, ook al heb je geen webshop.

In dit artikel geef ik je graag 7 kanalen die je kan inzetten.

De laatste jaren is de concurrentie van online winkels groter geworden dan die van de fysieke winkels. De levertijden worden korter, je hebt een degelijke webshop nodig, vaak komen producten beschadigd en/of gedragen terug en heb je algauw een extra werkkracht nodig om alles op te volgen.

De voordelen van een fysieke winkel worden groter t.o.v. het online shoppen. Je moet niet wachten op je goederen, krijgt er gratis en voor niks advies bij, je wordt een kopje koffie aangeboden en je kan het product al even uittesten of de outfit passen en zelf samenstellen.

Daarom is het voor fysieke winkels belangrijker dan ooit hun online zichtbaarheid te vergroten.

Hoe doe je dit nu op een efficiënte manier?

1/ Begin met een stevige basis en dat is je website.

Ook al heb je geen webshop, een informatieve en inspirerende website is de basis voor je online marketing. Contactgegevens en locatie, openingstijden, afsprakenkalender, merken… Praktische informatie die de klant al snel een heel eind verderhelpen.

2/ Google Mijn bedrijf

De meeste zoektochten online beginnen nog altijd op Google. Het is  belangrijk om je praktische info ook hier in te vullen.

3/ Instagram

Ook al heb je geen webshop, Instagram is een prima kanaal om producten aan te bieden. Sfeerbeelden van een interieur, een outfit samengesteld door de winkelier, advies die gegeven wordt bij bepaalde producten, lives waar je de klanten de kans geeft rechtstreeks vragen te stellen, laatste stuks doorgeven voor op = op, stories en reels die je inspiratie en informatie geven …

Instagram is door de enorme groei niet alleen een kanaal waar je makkelijk zichtbaar kan zijn, maar het wordt ook meer en meer gebruikt als zoekfunctie. Maak daarom gebruik van Tags en #’s.

4/ Facebook

Hoewel Facebook de laatste tijd moet inboeten voor Instagram en TikTok, mag je zeker niet vergeten dat het voorlopig nog steeds het grootste kanaal is.

Evenementen zoals een stockverkoop, modeshow of opendeurdag kan je makkelijk aanmaken in Facebook.

5/ Pinterest

Zeker niet te onderschatten is het bereik van Pins op Pinterest. Dit is ‘het merken kanaal’ bij uitstek. De borden die je indeelt fungeren als etalages en inspiratie. Het grote voordeel van Pinterest is dat het minder vergankelijk is als Instagram en Facebook en kan je na een maand of zelfs langer nog steeds een groot bereik halen. Vergeet ook niet dat Pinterest als tweede grote zoekfunctie wordt beschouwd na Google.

6/ TikTok

Ook al zijn het vaak vluchtige filmpjes die als een flits voorbijkomen. De invloed die TikTok de laatste jaren heeft op de onze jongeren consumenten is groot. Ben jij creatief en kan je op een vlotte manier je product in een kort filmpje aan de man brengen, dan is TikTok iets voor jou.

7/ Je eigen klanten

Vergeet zeker niet dat je beste klant je bestaande klant is. Door online aanwezig te zijn op bovenstaande kanalen, blijf je ook bij je klanten ‘top of mind’ en kan je hen inspireren en informeren.

Heb jij hulp nodig bij het vergroten van de online zichtbaarheid van je bedrijf?

 

Onze laatste blogs

De kracht van inboundmarketing voor KMO en retail
Slimme context marketing: Succesvolle tips voor KMO's en Retail
Social Media voor KMO's: Het belang van effectieve online Aanwezigheid
Voordelen van social media marketing uitbesteden
Social Media trends 2024: Wat jij moet weten! 🌐
Hoe je bedrijf online laten uitblinken? De kracht van social search