Samenwerken aan jouw online zichtbaarheid in 2022 ✨

We gaan weer de laatste weken van 2021 in en naar jaarlijkse gewoonte stel ik je de social media / online trends van 2022 voor.

Maar eerst effe een terugblik op alweer een K*tjaar 2021 ☹️!

Ik, die dacht dat we big C achter ons konden laten na de 2 vaccinatie prikjes ?!

NOTT, wat een domme gedachte toch, Els .

Het onzekere gevoel en de schrik voor 2022 zit er nog steeds in, én terecht. Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Maar de creativiteit is wel gaan spelen onder ons en velen hebben een heuse transformatie ondergaan. Stilstaan bij wat je deed voorheen en door de pandemie ontdekken dat je ook nog andere kwaliteiten hebt die naar voor kunnen komen .

En dat laatste was in 2021 vooral zichtbaar op de socials. Je kan het zo creatief niet bedenken maar de knuffel-coaches, branding-stylers, zelf-ontwikkelaars, wandel-coaches, kinderslaap-coaches… ze verschijnen met vele getalen op de online platformen.

Gelijk hebben ze, want de herbronning kan enkel maar verrijken, horizonten verbreden en om je naamsbekendheid en bereikbaarheid te vergroten op een budgetvriendelijke manier kan je tegenwoordig maar best doen via Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn en YouTube.

En met dit laatste stukje zijn we gekomen aan de nieuwe trends die je dan maar beter kan inzetten via die socials.

Want wat is er in 2022 ”Key” en waarop zullen we met ze’n allen inzetten?

Alles draait in 2022 verder rond (content) creators, video in korte vorm en liefst rechtopstaand, less is more en co-creatie.

1/ Content creators

Het aantal influencers/bloggers/creators online is tijdens de pandemie enorm gestegen. Het hoeven niet meer de +100k mega influencers te zijn. Alles wat content creëert voor haar of zijn doelgroep en er waarde uithaalt heeft succes. Wat is een content creator nu juist? Als je het uit het engels vertaalt is het iemand die inhoud creëert. Oftewel in het Nederlands: het bijdragen van informatie aan diverse media maar vooral aan digitale media. Die informatie wordt geschreven voor een specifieke doelgroep.

M.a.w. gebruik waardevolle content en laat die verspreiden door een creator/ambassadeur van jouw merk, product en/of dienst.

2/ Video in korte vorm

TikTok kwam ermee op de proppen en Instagram nam het zonder scrupules gewoon over .

De korte video tot max 60 sec. met aangepaste muziek in rechtopstaande vorm is het grote succes van 2021 en zal nog meer groeien in het nieuwe jaar.

Ben jij mee met het springen en dansen op je favoriete song en wil je op die manier je doelgroep sneller bereiken? Go for it! Want zet een geschreven tekst met bijpassende foto en een reel met dezelfde boodschap op je Instagram account en je zal het verschil in bereik snel merken. Waar je bij een beeld en tekst +/- 800 mensen bereikt zal je met dezelfde boodschap in Reel +/- 5000 mensen binnen je doelgroep bereiken.

Zet daarom in op Reels en TikTok

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je als ondernemer moet gaan springen en dansen op de socials en vooral luid mee schreeuwen met Mariah of Beyoncé. No way. Doe het op je eigen manier. Dé manier waarop jij je goed voelt en je je doelgroep bereikt. Want dat is vooral ‘Key’.

3/ Less is more

Social media zijn een essentieel onderdeel geworden van alle communicatie strategieën, maar de grote vraag is: hoeveel kanalen zijn genoeg?

Uit recent onderzoek bij Hootsuite is gebleken dat oververzadiging ervoor zorgt dat het publiek zich afzijdig houdt, inhoud overslaat en zelfs niet meer volgt. Maak daarom inhoud die waarde toevoegt die je doelgroep aanspreekt op de kanalen waarvan ze houden. Hierdoor heb je een vertrouwde stem op sociale media, in plaats van je doelgroep overal te bombarderen met generieke inhoud. Kwaliteit boven kwantiteit is de vuistregel. Neem meer tijd voor het bedenken en het produceren van relevante inhoud voor je kanaal die verbinding maakt- én waarde toevoegt aan je volgers.

4/ Co-creatie

Dat interactieve content helpt wisten we al. Neem de polls, vraag stickers, quizes… ze worden volop gebruikt door bedrijven en merken om volgers en kijkers betrokken te houden .

Engagement is key, zoals het gezegde luidt. En interactieve content levert die felbegeerde engagement op . Want content is nu eenmaal leuker als je er aan mee kan doen. En iedere actie die een gebruiker bewust neemt, is voor een algoritme een belangrijk signaal van interesse. Logisch dat de interactieve formats ons om de oren vliegen. Van Instagram stories met haar stickers … tot open vragen op Facebook . Door interactie leer je je volgers ook beter kennen en zal je makkelijker kunnen inspelen op de noden van je doelgroep.

Ben jij die ondernemer die deze 4 punten op een strategische manier wil inzetten, maar geen tijd en geen zin hebt om dit zelf te doen ? Boek een gratis intake gesprek met me in zodat we in 2022 samen kunnen werken aan jouw online marketing strategie.

Veel liefs en tot in het nieuwe jaar

Onze laatste blogs

De kracht van inboundmarketing voor KMO en retail
De perfecte mix: organisch en betaald beheer in social media marketing
Slimme context marketing: Succesvolle tips voor KMO's en Retail
Social Media voor KMO's: Het belang van effectieve online Aanwezigheid
AI en Social media beheer: Een Gids voor KMO's en Retailers
Voordelen van social media marketing uitbesteden