Twee weken geleden heeft Mark Zuckerberg aangekondigd dat hij Facebook terug wil brengen naar waar het oorspronkelijk voor stond :

‘Posts that spark conversations and meaningful interactions between people’ 

“een sociale site waar mensen met mekaar communiceren en zo een sociale band creëren.”

 

Maw : terug naar de vakantiefotootjes, actie en reactie. Dit is wat belangrijk is en waar Facebook sinds het begin voor staat!

Hierop worden de bedrijfspagina’s die vooral passieve ervaring bieden (dus proberen te verkopen), afgestraft. Facebook zal de posts met vakantiekiekjes en familieportretjes meer naar voor schuiven en de ‘verkoops’post van bedrijfspagina’s als laatste, of helemaal niet in de feed zetten.

Wat kan je als bedrijf hieraan doen, een paar tips :

  • blijven adverteren.

Uiteraard zegt Zuckerberg geen nee op adverteren. Tenslote zijn dat inkomsten zijn voor FB. Dit is nog steeds een must naar Facebook en ook Instagram toe. De posts die gepromoot worden zullen naar gelang het betaalde bedrag en de reactie die ze krijgen, nog steeds zichtbaar zijn aan de doelgroepen die je zelf hebt opgesteld.

  • Plaats deelbare content.

Wat kan je hiermee? In jullie geval kan je meer spelen op informatie rond je bedrijf. Plaats daarom regelmatig (consistent) een post geplaatst met items die voor jullie volgers nuttig zijn. Kortom, plaats informatie waar de volgers iets mee zijn en op kunnen ‘reageren’ en delen.  Zorg er dus voor dat je volgers de content waardevol genoeg vinden om hem te delen en op deze manier organisch meer bereik te krijgen.

  •  Plaats content die conversaties uitlokt.

De posts die het meeste reacties hebben komen sneller en hoger in de feed. M.a.w : probeer posts te plaatsen waarop mensen reageren. Kwestie is om dan vervolgens een hele lijst van reacties te krijgen door zelf te reageren. Dit vooral niet door emoticons zoals een like of een smiley, maar met echte tekst. De emoticons worden ook afgestraft, want dat is engagement bait (reageren door smileys, like or dislike, stemmen,  reageren door te taggen…)

  • Live video 

Deze zouden 6 keer meer interactie oproepen dan gewone video’s of beelden. Dit kan je best doen bij evenementen, vraag- en antwoordsessies…  even live gaan en vragen wat de volgers interessant vinden. Moet je kunnen uiteraard 😉

  • Vraag je volgers hun voorkeuren aan te passen

Aan je volgers vragen om de content van van jouw pagina als eerste weer te geven. Dit zal ik in een leuke content gieten om zo de volgers aan te sporen ons niet uit het oog te verliezen.

 

“Ga naar je tijdlijn (op desktop) en klik op de drie bolletjes naast ‘Nieuwsoverzicht’ (links van je tijdlijn). Kies ‘Voorkeuren bewerken’, klik op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en kies daar voor Ambertree  .

 1

Het allerbelangrijkste is toch wel : Focus niet alleen op Facebook, maar vooral ook op andere kanalen. Tenslotte wil je liefst nog wel veel verkopen.

Dus  :

  • Facebook
  • Instagram
  • Nieuwsbrieven
  • Seo (in combinatie met social media)
  • Pinterest

Een hele boterham alweer.

Super dat je me wil volgen op Social media