Instagram heeft in 2018 bewezen één van de belangrijkste en krachtigste marketingkanalen te zijn van onze tijd. Met een enorme groei wereldwijd en ook in België is het een must een bedrijfsaccount te hebben voor je bedrijf. Ik zie nu iedereen bevestigend knikken en denken : “allemaal goed en wel, maar hoe kan ik mijn business laten groeien met dit kanaal?”

Hier een paar tips en tricks om mee te zijn met Instagram 2019.

 

1/Hoe vaak zal ik posten? 

Volgens de laatste studies is het nog steeds best 1 à 2 keer per dag te posten. Wanneer de beste tijd is, is cruciaal voor Instagram. Bekijk daarom je Statistieken en zie wanneer jouw volgers online zijn.

2/ Vertel een verhaal

Instagram is overspoeld met middelmatige merkboodschappen die vergeten dat het sociale netwerk een ‘visueel inspiratieplatform’ is. Je moet het publiek betoveren door middel van mooie foto’s, video’s en leuke stories. Om de betrokkenheid te vergroten, word je beter een verteller dan een seller. Om inspiratie op te doen, volg je best grote spelers zoals Charitywater, Airbnb of Nike om creativitieit op te doen.

3/ Maak je account uniek volgens jouw wensen

Duidelijkheid, creativiteit en constitentie zijn koning voor ondernemingen die hun (merk)bekendheid willen vergroten. Probeer je te concentreren op het maken van stijlpatronen die ervoor zorgen dat je afbeeldingen er fris uitzien. Gebruik steeds dezelfde filter, hetzelfde lettertype voor je quotes en zet er vooral je eigen logo er onderaan bij.

4/ Vergeet vooral de Hashtags (#)  niet in ELKE post

Deze zijn van cruciaal belang bij Instagram. Zonder #’s is je post al maar voor de helft meer waard. Instagram staat er maar liefst 30 toe. Hashtags bij je afbeelding geven aan dat ze over een bepaald onderwerp gaan. Door hashtags zijn je posts makkelijker te vinden, en zo kan een goed gebruik van hashtagging tot een groeiend aantal volgers leiden.

5/Wees betrokken bij je volgers.

Dit is niet alleen goed voor je relatie met je volgers, maar hoe actiever je bent, hoe beter voor het Algoritme.

Tips voor het betrokken zijn :

  • Reageer op de foto’s van je volgers, niet met een smiley, maar met echte woorden.
  • Creëren jouw volgers leuke content? Repost de foto’s met een tag naar die persoon als blijk van waardering.
  • Volg je fans zodat ze zien dat jij hen waardeert en like hun posts (indien ze mooi en zinvol zijn uiteraard). Zij zullen dit waarderen en het omgekeerde doen.

6/ Instagram (uitgelichte) stories

Stories zijn bijna belangrijker dan je foto’s op je Wall. Ze vertellen nog meer ‘het verhaal’ en sinds je ze kan ‘uitlichten ‘ (bewaren op je profiel dus), zijn ze nog populairder geworden. Wil je up to date blijven in 2019, plaats dan 2 tot 3 of meer stories per dag en vertel jouw verhaal aan je volgers.

7/ Geef GIF’s een kans

Gifjes zijn ook in de Stories niet meer weg te denken. Het zijn een reeks afbeeldingen, zonder audio, die zichzelf tot in het oneindige herhalen. Het grote verschil met videobestanden, naast dat ze dus eindeloos verdergaan, is dat het bestandsformaat van een gif veel kleiner is. Ook werken gifjes in alle browsers. Dus of je nu Chrome, Firefox, Safari of Internet Explorer gebruikt Dat gifje zal je gewoon zien. Bovendien spelen ze automatisch af bij het laden van de pagina. De populariteit van de gif laat zien dat het werkt, want zeg nu zelf, vluchtige, bewegende beelden zijn een aangename afwisseling. Overal is er wel een gifje voor. Doordat ze opvallen, blijft de boodschap ook nog eens extra goed hangen bij de doelgroep. In social media strategieën werkt de gif dan ook als tool voor marketing. Maar het belangrijkste resultaat is misschien nog wel dat ze op social media voor meer betrokkenheid zorgen; gifjes blijken zelfs veel meer engagement op te leveren dan een  statisch beeld. En wie wil dat nu niet?

8/ IGTV komt ietwat vertraagd op, maar is een tool om zeker in het oog te houden

IGTV is een verticale video’s die heel je scherm bedekt. Hiermee gaat Instagram de concurrentie aan met YouTube. Met een IGTv kan een Instagram gebruiker een video van maximaal 10 minuten delen. In vergelijking met de 16 seconden van een Story is dit lang. Het is nog niet echt ingeburgerd, maar zeker iets om in het oog te houden

9/ Maak gebruik van Influencers

Eerst en vooral : “Wat is een Influencer? : het is een persoon of groep die de vaardigheid heeft om het gedrag of de opinie van anderen te beïnvloeden. Hij of zij is iemand die breed aanwezig is op alle vormen van social media en zo zijn of haar doelgroep betrekt bij alles wat ze doen. Zoek daarom een influencer die een voordeel kan zijn voor JOUW bedrijf. Neem niet de eerste de beste met veel volgers. Vaak zorgen zij wel voor meer betrokkenheid, maar om een ROI te krijgen, zoek je best naar de geknipte influencer voor je brand.

10/ Adverteer op Instagram

Door te adverteren op Instagram en ook Facebook, kan je heel specifiek werken op je doelgroep. Deze laatste kan je zeer gericht invullen en zo de juiste mensen te bereiken. In één van volgende blogs komen we hier uitgebreid op terug. Houd dus zeker mijn website en social media accounts goed in de gaten.

Met deze 10 tips kom je alweer een eind verder. Indien je toch meer- en dieper wil ingaan op bovenstaande topics, aarzel niet me te contacteren voor meer info. els@demagnolia.be

 

 


Super dat je me wil volgen op Social media