Vandaag volgde ik een webinar met @kirstenjassies op het @frankwatching platform over de nieuwe trends van Instagram.

Wat er in 2019 HOT was en in 2020 IN zal zijn,  kregen we duidelijk meegedeeld in een uurtje.

Instagram : een zeer snelgroeiend kanaal met maar liefst 3,4 miljoen Belgen die gemiddeld ongeveer 30 min per dag op Instagram actief zijn.

De moeite dus,

om er als bedrijf actief mee bezig te zijn.

Wat was HOT in 2019 en ook zeker nog IN in 2020?

STORIES

  • Views op Stories zijn de views op je tijdlijn voorbijgerend. Veel volgers slaan zelfs de feed vaak over en kijken enkel nog via Stories. What to do? Deel je post ook in je Stories zodat er toch nog aandacht is voor je feed en belangrijke en interessante post
  • Vertel een verhaal in 4 tot max 10 stories (als het eventueel kan, dagelijks 😉)
  • Maak als bedrijf ‘Mooie Stories’ en gebruik hiervoor apps zoals Unfold, Over, Canva, StoryArt…
  • Gebruik de interactie elementen zoals de “poll”, “vraag” zodat je meer interactie krijgt en dit eventueel tot leads kan leiden.

IGTV

De “Youtube” van Instagram. Dit zijn filmpjes die langer dan een minuut duren, maar korter dan 60 minuten.

Een vorm van vloggen waar je nuttige informatie kan doorgeven die langer duurt dan een minuut.

  • Nuttig voor iedereen, maar om een paar voorbeelden te geven : combineren van verschillende kledingstukken, aanbrengen van make-up, tips en tricks geven voor een dienst die je aanbiedt, uittesten van nieuwe items in je store, een onderwerp aanhaalt waar je volgers baat bij hebben …
  • Kortom, IGTV is goed om de band te verstevigen met je volgers

 

LIVE

Insta Live is er ook om de band met je volgers aan te trekken

  • Nuttig voor iedereen, maar om een paar voorbeelden te geven : combineren van verschillende kledingstukken, aanbrengen van make-up, tips en tricks geven voor een dienst die je aanbiedt, uittesten van nieuwe items in je store, een onderwerp aanhaalt waar je volgers baat bij hebben …

 

Een tip: kondig op voorhand aan dat je live gaat zodat iedereen van in het begin kan volgen en je op die manier zoveel mogelijk info kan geven

SHOPPING

130 milj. tikken op shoptags elke maand (dit is een bron van @later).

  • Link het product op je post rechtstreeks aan het product op je website. Maw, laat je volgers niet ontsnappen naar een andere webshop toe, maar houdt ze lekker bij jou.
  • Je krijgt door producten te taggen, een “shopknopje” op je profiel waardoor je alles producten die je al getagd hebt, tegelijk kan zien.
  • De “producten tag” maak je aan in de productcatalog op Facebook en link je zo door naar je Instagram account. Yep, je hebt Facebook ook daar nog voor nodig.

 

Wat nu met 2020?

  • Om organisch te blijven groeien is het aan te raden voor zoveel mogelijk INTERACTIE te zorgen.

Niet alleen voor de band met je volgers, maar ook voor het Algoritme. Likes, delen , en vooral ook antwoorden op de reacties, met woorden. Yep, niet enkel met een 😉! Op die manier blijft je post langer bestaan en vooral ook meer gezien worden.

  • Lange teksten in je FEED, oftewel, doe aan Storytelling. Laat Instagram je ups, maar ook je downs zien. Zelfs als bedrijf kan je je blootgeven. Geef toe, de realiteit is niet altijd rozengeur en maneschijn. Hoe menselijker je met je volgers omgaat, hoe beter.
  • Maak mooie STORIES en gebruik hiervoor verschillende apps, maar zoek een herkenbare lay-out, die de “(H)erkenbaarheid” naar je toe trekt.

 

Met deze ideeën kan je alvast al aan de slag. Ja hoor, vanaf morgen al.

Indien je meer wil weten over

* Instagram Stories

* Instagram tips & tricks

* Instagram marketing

Volg me op mijn Instagram account @demagnolia.be en geef je email adres via een bericht zodat ik je kan uitnodigen voor de volgende workshops 

 

Super dat je me wil volgen op Social media