Instagram versus Pinterest

Toen ik pas met mijn activiteiten als social media expert begon verdeelde ik mijn expertise over Instagram, Facebook en Pinterest.

Omdat Instagram en Facebook samenwerken (Facebook is de baas van Instagram) specialiseerde ik me meer in deze twee kanalen en kwam Pinterest een beetje op de achtergrond terecht. Ik was er niet meer professioneel actief mee bezig en gebruikte het enkel nog persoonlijk om zaken op te zoeken en inspiratie op te doen.

Ondertussen heb ik de draad weer opgepikt en ben me terug gaan verdiepen in Pinterest en de voordelen ervan.

Graag wil ik in deze blog de verschillen en gelijkenissen tussen Pinterest en Instagram op een rijtje zetten.

Hier komen ze :

Pinterest Instagram
Visuele zoekmachine

Visuals zijn belangrijk

Verticale foto’s

Hoeft niet dagelijks opgevolgd te worden

Thematische volgorde

Upload via browser

Desktop kanaal

Tekst overlay

Leidt klanten naar je website

Social media kanaal

Visuals zijn belangrijk

Meestal vierkante foto’s

Dagelijkse bezigheid en opvolging

Chronologische volgorde

Geen links tenzij in Bio

Mobiel kanaal

Zeker geen tekst in de visuals

Vergroot je naamsbekendheid

 

Wat gebruik je best? Instagram of Pinterest?

Je hoeft niet persé te kiezen tussen beide, een combinatie van de twee is een zeer goede keuze.Er zijn een aantal gelijkenissen, maar toch ook veel verschillen (dat kan je duidelijk zien in de oplijsting hierboven)

Het ene werkt op naamsbekendheid wat een goeie deal is want zo nemen de volgers je onbewust op en zullen ze sneller aan jou denken als ze je nodig hebben. De andere werkt op trekken naar je website toe wat een enorm voordeel is voor je vindbaarheid op de zoekmachines.

De grote troeven van Instagram :

  • Stories, IGTV, interactie en commitment tussen jou en je volgers.
  • Het delen van interessante content, brand awareness en relatie met je volgers.
  • Storytelling, een blik achter de schermen
  • Mooie beelden

De grote troeven van Pinterest :

  • Borden die worden ingedeeld met pins volgens interesse, ideeën
  • De borden worden voorgesteld als een etalage
  • Evergreen content. Content die voor langere tijd actueel is
  • Url of link die rechtstreeks in de post wordt gezet
  • Geen dagelijkse opvolging
  • Tekst overlay die direct het brand laat zien en de connectie onmiddellijk legt

 

Beide hebben ze dus grote gelijkenissen, maar even grote verschillen.

Heb je hierover graag meer info?

Book een afspraak en we bekijken wat de mogelijkheden zijn.

 

Onze laatste blogs

Slimme context marketing: Succesvolle tips voor KMO's en Retail
Social Media voor KMO's: Het belang van effectieve online Aanwezigheid
Voordelen van social media marketing uitbesteden
Social Media trends 2024: Wat jij moet weten! 🌐
Hoe je bedrijf online laten uitblinken? De kracht van social search
Zet Meta advertising slim in en druk niet zomaar op de promoot knop.