3 pijlers die zorgen voor een effectieve social media strategie

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Social media is niet meer weg te denken uit onze marketing strategie. Het is een onmisbaar element geworden en een must voor elk bedrijf.

Hoe pas je nu social media stategie nu effectief toe?

Hier 3 pijlers die je steeds in acht moet nemen.

1/ Interactie

Allerbelangrijkst is dat je zorgt voor Interactie tussen jou en je volgers en dat er geen eenrichtingsverkeer is. Bouw een relatie op met je volgers (potentiele klanten) en luister naar hun noden en wensen. Door te luisteren naar je volgers kan je waardevolle informatie verzamelen. Stem daar je strategie op af en wees ‘sociaal’ (zoals in social media ;-))

Twee manieren om interactief te zijn is community building en storytelling stimuleren.

Community building :

Laat je volgers meedingen naar nieuwe ideeën en luister naar hun feedback. Om dit te bereiken nodig je ze best uit hieraan mee te doen. Stel een vraag zoals vb: “Welke uitvoering is best voor jou?” of “Aan wat heb jij de meeste behoefte?”. Door je volgers te betrekken in je zoektocht, krijg je meer interactie (deelacties, wedstrijden, polls, eigen #’s creaties…)

Storytelling :

Een tweede manier om je interactie te versterken is ‘Storytelling’. Vertel interessante verhalen, berichten waar je volgers op zitten te wachten. Geef voldoende informatie weg zodat je volgers ze echt kunnen gaan gebruiken, maar zorg er ook voor dat ze jouw informatie verder vertellen.

Een idee : Vraag bij aankoop van een product of deelname aan een dienst de berichten te delen in de Stories of Facebookaccounts, je te taggen en te #taggen. Hierdoor krijg je meer interactie en een veel groter bereik.

2/ Bouw aan je geloofwaardigheid

Geloofwaardigheid is enorm belangrijk voor je bedrijf, trek die lijn verder op social media. Hoe betrouwbaar ben je met je producten en diensten? Met welke intentie plaats jij posts? Is het alleen om te verkopen of geef je graag “echte” info mee.

Een aantal manieren om geloofwaardig over te komen is :

  • Expertise

Geef de juiste informatie en laat zien dat jij een expert bent in je vak.

  • Persoonlijke interactie

Ga een gesprek aan met je volgers. Antwoord met meer dan een smiley en laat zien dat je interesse hebt.

  • Betrouwbaarheid

Laat zien aan je volgers dat je aan de slag bent gegaan met de feedback die ze je gaven en dat je echt die belofte nakomt. Hierdoor bouw je echt geloofwaardigheid op en zullen je volgers nog meer je ‘fan’ worden.

3/ Infotainment

Combineer informatie met een vleugje humor en entertainment. Maak ze daarom share- en likable. Inhakers zijn daarvoor leuke spelers. Er mag gerust gelachen en gegrapt worden op social media.

Als kleine samenvatting kunnen we stellen :

Zorg voor voldoende interactie en bouw een relatie op met je volgers.

Wees geloofwaardig en toon je expertise. Geef feedback en voldoende informatie, maar maak een gezonde balans tussen entertainment en informatie. Gebruik daarom regelmatig wat humor in je posts. Inhakers zijn hiervoor een mooi voorbeeld.

Zorg voor de juiste balans.

 

Bron : #frankwatching[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Onze laatste blogs

Slimme context marketing: Succesvolle tips voor KMO's en Retail
Social Media voor KMO's: Het belang van effectieve online Aanwezigheid
Voordelen van social media marketing uitbesteden
Social Media trends 2024: Wat jij moet weten! 🌐
Hoe je bedrijf online laten uitblinken? De kracht van social search
Zet Meta advertising slim in en druk niet zomaar op de promoot knop.